Quan parlem d’orientació psicopedagògica en l’àmbit no
formal, partim de la base que es duu a terme des dels tres models bàsics d’orientació:
- Model clínic: es defineix com a terapèutic individualitzat d’ajuda personal
per millorar qualsevol aspecte que es consideri deficitari. La seva funció bàsica
és la de tenir una dimensió preventiva i de desenvolupament personal.
- Model de projectes: és l’acció continuada que ha estat prèviament
planificada i dirigida per aconseguir uns objectius, amb la finalitat de cobrir
unes necessitats, desenvolupar o potenciar determinades competències. (Álvarez
Gonzálex et al., 1998:85)
- Model de consulta: es caracteritza per la intervenció indirecta, doncs es
tracta de la relació entre diferents professionals, on un té la funció de
consultor (assessor) i l’altre de consultant (assessorat). Hi ha dos models de
consulta:
o Consulta experta: es dóna a través de l’estructura jeràrquica on l’assessor
no participa en l’execució directa amb l’orientat.
o Consulta col·laborativa: en aquest cas l’assessor intervé directament en
algun aspecte del procés d’intervenció i també es caracteritza per compartir
responsabilitat del projecte d’intervenció (Jiménez Gámez y Porras Vallejo,
1998)
Dins del projecte que estic desenvolupant la infància i
adolescència és un camp d’intervenció no formal, ja que ens referim a infància
en risc social. En aquest cas es fa des d’un centre d’atenció a la infància
depenent de l’administració.
La importància de la intervenció en aquest àmbit té arrel
en l’aspecte preventiu, amb la finalitat que les dificultats i les deficiències
socials no consolidin característiques en la personalitat que dificultin la
integració social.
Les intervencions es duen a terme segons els tres tipus
de models:
- Dins del model clínic: tenen lloc les tutories individuals per tal de poder
treballar objectius que estan ja pactats en el seu projecte educatiu
individualitzat (PEI).
- Dins del model per programes: tenen lloc els projectes individualitzats,
com els grupals on es treballen les competències socials, la quotidianitat, l’autonomia…
i es sol fer per assableas o diferents tipus d’activitats.
- Dins del model de consulta: es treballa a nivell interdisciplinari, on es
treballa conjuntament amb escoles, centres d’extraescolars, personal del CSMIJ,
metges… tant des d’un punt de vista d’assessorament o com des d’un punt de
vista col·laboratiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada