FASE 4: Avaluació
DATA: 10 al 21 de novembre
HORES: 16h
Comença ja la recta final del meu
període de pràctiques. En aquesta fase m'agradaria fer una valoració de tot
aquest procés, des dels objectius marcats, la metodologia emprada, els
procediments...en cada una de les fases que hem vaig proposar. He intentat poder aplicar tota la teoria assolida en un context
d’intervenció psicopedagògica, en aquest cas en un centre de menors tutelats,
des de la vesant de l'educació no-formal. Penso
que són molts els aspectes que he pogut aprendre amb aquestes pràctiques, però
m’agradaria destacar-ne alguns:
- Les aptituds
d’un bon psicopedagog. Hem de ser el director de l'orquestra però des d'un punt de vista elegant, deixar fer als altres, però saber agafar el lideratge quan toca. Fer i deixar fer, un estira i arronsa constant, aprenent i desaprenent.
- El fet de
passar de la teoria a la pràctica. Malgrat els coneixements tècnics es tenen molt clars, és complicat passar a l'acció, ja que tots tenim un bagatge professional que fa que costi deixar les ulleres de la nostra professió i posar-nos les ulleres del psicopedagog.
- El fet de tenir
en compte tots els factors i professionals que interactuen en un centre i
aprofitar-los en la nostra intervenció.
La diversitat enriqueix a tots els nivells, i el fet que en una institució treballin diferents professionals, fa que es creiin nous vincles d'aprenentatge i aquest sigui ben enriquidor.
- La
importància de treballar tranquil·lament a contracorrent. Sovint no tothom té clar que s'hagin de proposar millores o fer-ne nous projectes, aquest fet provoca que el psicopedagog sigui un professional que ha de nedar a contracorrent i mai des de la tranquil·litat, on s'ha de sentir còmode, ja que és la realitat que amb més freqüència ens anem trobant. He de dir que personalment així ha sigut. En el meu període de pràctiques he tingut moments de tranquil·litat, però també moments de disbauxa on he hagut d'anar intentant convèncer del fet que impliquen les millores a les bones praxis, per no mencionar la necessitat de treballar paral·lelament el grau de motivació i la cohesió de grup.
En aquesta fase d'avaluació m'he proposat valorar la meva acció racional, reconsiderant la meva tasca i intentat avaluar els objectius i els límits que m'he anat trobant. Per aconseguir reconèixer si el procés seguit te la qualitat esperada, he pensat que una bona forma d'avaluar la meva actuació seria la d'anar buscant la coherència en les diferents fases i les dimensions que he anat treballant, d'aquesta manera pot quedar més comprensible tot el procés.
FASE 1: Pla de treball DATA: del 15 al 30 de setembre HORES: 18h | ||
Dimensions
|
Avaluació | |
Objectius:
- Definir els
objectius de la intervenció i les diferents fases del Pla de treball.
- Acordar continuïtat i
aclarir expectatives mútues.- Definir intervenció |
| |
Destinataris:
- tutor de pràctiques (UOC) i tutor del centre
( psicopedagog).
|
| |
Activitats:
- Converses amb el tutor extern per
contrastar la proposta inicial
- Participació en la
reunió per definir conjuntament els objectius generals, específics de la
proposta de treball, fases, seqüènciació, temporalització.- Formulació escrita i consensuada de les fonamentacions sociològiques, epistemològiques, psicològiques i pedagògiques que vertebren les intencions, finalitats i pràctica educativa. |
| |
Instruments o
tècniques:
- Observacions i
reunions amb el tutor.
- Anàlisi documental dels
diferents documents del centre: PEC, RRI, Pla d’acció Tutorial, Memòria
anual, lectures complementàries- Registres narratius a partir de notes de camp. | ||
Indicadors d’avaluació:
- Registre de les
converses amb el tutor.
- Notes de l’anàlisi
documental.- Elaboració del Pla de treball. - Validació del Pla de treball per part del tutor de pràctiques (UOC). |
|
FASE 2: Proposta de millora del Pla d’Acció Tutorial
DATA: l’1 al 10 d’octubre
HORES: 14h
| ||
Dimensions
|
Avaluació
| |
Objectius:
- Fer
proposta de millora del Pla d’Acció Tutorial del centre.
- Caracteritzar els principals actors que intervenen i el
context..- Col·laborar en la definició dels continguts, seqüenciació, activitats i metodologia de les tutories |
| |
Destinataris:
- Tutor del centre i Equip Educatiu.
|
| |
Activitats:
- Consulta documental i recollida d’informació
sobre el tema a desenvolupar.
- Participació a les reunions amb el meu tutor i
amb l’equip educatiu. - Redacció de les propostes de millora. |
| |
Instruments o tècniques:
- Anàlisi documental.
- Reunions amb els educadors |
| |
Indicadors d’avaluació:
- Nivell de col·laboració i cooperació de l’equip.
- Diari de pràctiques. |
|
FASE 3: Assessorament i
implementació
DATA: 13 d’octubre al 7 de novembreHORES: 32h | ||
Dimensions
|
Avaluació | |
Objectius:
- Assessorar grupal i
individualment, conjuntament amb el psicopedagog, dels nous canvis del pla
d’acció tutorial.
- Atendre dubtes.- Fer un seguiment del procés d’implementació. - Recollir els dubtes. - Donar solució als problemes que vagin apareixent. |
| |
Destinataris:
- Equip Educatiu.
|
| |
Activitats:
- Reunió de coordinació amb el psicopedagog i amb els diferents
membres de l’equip educatiu.
- Participació de
manera regular en les diferents sessions.- Seguiment i assessorament de l’equip. - Recerca de nou material. |
| |
Instruments o
tècniques:
- Fulls
d’observació.
- Registre
d’assistència, de demandes i de comentaris.- Reunions. |
| |
Indicadors d’avaluació:
- Grau de
participació i mostres d'interès per part de l’equip educatiu.
- Reflexió conjunta al
final de cada sessió, grau de satisfacció.- Diari de pràctiques. |
|
FASE 4: Avaluació
DATA: 10 al 21 de novembre
HORES: 16h
| ||
Dimensions
|
Avaluació
| |
Objectius:
- Conèixer l’opinió sobre el procés i resultats de
l’experiència.
- Conèixer el grau de satisfacció dels l’equip educatiu.
- Conèixer el grau d’assoliment dels objectius que
m’havia proposat, metodologia, periodicitat...- Participar en la discussió sobre els resultats d’aquesta avaluació i assessorar en la presa de decisions respecte a possibles accions correctives. |
| |
Destinataris:
- Psicopedagog i equip educatiu.
|
| |
Activitats:
- Reunió de l’equip educatiu per tal de valorar la
proposta feta, fer propostes de millora i valorar la seva continuïtat.
|
| |
Instruments o tècniques:
- Registre de dades (propostes de millora).
- Reunió de l’equip educatiu.- Reunió individual amb el psicopedagog. - Elaboració de la memòria de pràctiques. |
| |
Indicadors d’avaluació:
- Valoració dels objectius plantejats inicialment.
- Propostes de millora.- Valoració de les pràctiques per part del tutor de la UOC - Validació i avaluació per part del tutor de pràctiques |
|