mafalda

mafalda

divendres, 24 d’octubre del 2014

Fase 1

FASE 1: Pla de treball
DATA: del 15 al 30 de setembre
HORES: 18h


El pràcticum2 vaig decidir de fer-ho al meu lloc de feina, un centre de menors tutelats, on ja fa 4 anys que treballo. Des del primer moment tenia clar que no volia fer les pràctiques en un entorn d'educació formal. Ja que volia posar en pràctica tot el que he anat aprenent en un context diferent. He de dir que em va costar treure les ulleres d'educadora social i posar-me les ulleres de futura psicopedagoga, però crec que mica en mica ho estic aconseguint, tot s'ha de dir que amb la gran ajuda del meu tutor de pràctiques al centre.


La fase 1, va ser primordial per tal d'aterrar i adonar-me del jardinet on m'havia ficat, dic jardinet, per que reconec és més complicat del que m'esperava. Les xerrades amb el tutor de pràctiques al centre em van anar molt bé per tal de poder prendre consciència del que havia de fer. Després de dia observant la seva tasca i llegint documents tant del centre,  el projecte del centre, l'ideari, els projectes individualitzats i els protocols d'observació ), com documents i projectes que ell ha dissenyat ( material adaptat tant per treballar a nivel escolar, com per treballar les conductes o els sentiments ), vam valorar conjuntament que seria interessant modificar i millorar el pla d'acció tutorial del centre. El centre té documentació i plantilla per tal de fer-ne tutories i deixar-ne constrància, però vam veure que tothom se la feia a la seva manera i amb un cop d'ull costava de copsar el que s'havia treballat i el que es volia treballar; i fins i tot normatives que venen donades des de la DGAIA, que és el departamento al qual pertany el centre on faig les practiques. Així doncs vaig fer la proposta de:


fer una revisió de l’actual Pla d’acció tutorial
proposar millores, tant del Pla d’acció tutorial com de la metodologia emprada
assesorar a l’equip educatiu per tal de dur-la a terme
implantació d’un nou Pla d’acció tutorial
avaluar el nou document i la metodología
crear un document definitiu

El que primer em va passar pel cap va ser: molta feina per tant poc temps, però cal intentar-ho, ja que si més no, el meu objectiu principal és el de treballar per tal de millorar aquesta situació i crear un document definitiu per tal que tothom pugui treballar en ell i crec que ara és la meva oportunitat.

Des del primer moment he tingut clar que la meva intervenció havia d'estar subjecte sota el paraigües d'un enfocament col·laboratiu, es a dir  la intervenció psicopedagògica ha de significar la modificació del context on es construeix el problema sobre el que pretenc actuar, modificar un context representa col·laborar activament amb els agents rellevants a la construcció d'aquest problema, tenint en compte que aconseguir aquesta col·laboració implica compartir la representació del problema, el sentit i el significat de la intervenció que proposo, ja que és important crear certes complicitats amb els altres professionals també implicats. És a dir, seguint dins del paradigma del constructiviste, és important veure-ho des d'un punt de vista holístic que englobi aquest procés de construcció interna de nous esquemes i entre tots i totes els /les professionals implicats en aquest procés siguem capacos/çes de dur-ho a terme.

He de dir que tinc el suport de tot l'equip educatiu, ja que des del dia que vaig fer la proposta de millorar i crear un document sobre el pla d'acció tutorial, tothom ho va veure com una necessitat i que calia fer-ho. He de reconèixer que aquest reforç positiu em va fer sentir que estava en el camí, ara només calia caminar.

El fet de treballar dins d'un model col·laboratiu amb un equip interdisciplinari ( educadors, Mestres, metges, CSMIJ, EAP... ) de tant en tant anaven sortin dubtes sobre l'ètica del psicopedagog. El que vaig veure clar és que un cop més el més important és en sentit comú i que el fet de treballar amb tantes dades sensibles et fa ser més curós alhora d'emprar-les. Quan es parla de  la definició del rol i acció del psicopedagog, s'estableix que  aquest profesional ha de treballar per a la consecució plena dels objectius de l'aprenentatge humà, la realització personal i la integració social de manera que el psicopedagog ha d'atendre la formació i perfeccionament  posat al servei del bé comú. procurant la permanència de valors de la cultura i contribuir a la millora, progrés i desenvolupament de la societat.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada