mafalda

mafalda

divendres, 24 d’octubre del 2014

Fase 4

FASE 4: Avaluació
DATA: 10 al 21 de novembre
HORES: 16h

 
Comença ja la recta final del meu període de pràctiques. En aquesta fase m'agradaria fer una valoració de tot aquest procés, des dels objectius marcats, la metodologia emprada, els procediments...en cada una de les fases que hem vaig proposar. He intentat poder aplicar tota la teoria assolida en un context d’intervenció psicopedagògica, en aquest cas en un centre de menors tutelats, des de la vesant de l'educació no-formal. Penso que són molts els aspectes que he pogut aprendre amb aquestes pràctiques, però m’agradaria destacar-ne alguns:

- Les aptituds d’un bon psicopedagog. Hem de ser el director de l'orquestra però des d'un punt de vista elegant, deixar fer als altres, però saber agafar el lideratge quan toca. Fer i deixar fer, un estira i arronsa constant, aprenent i desaprenent.
- El fet de passar de la teoria a la pràctica. Malgrat els coneixements tècnics es tenen molt clars, és complicat passar a l'acció, ja que tots tenim un bagatge professional que fa que costi deixar les ulleres de la nostra professió i posar-nos les ulleres del psicopedagog.
- El fet de tenir en compte tots els factors i professionals que interactuen en un centre i aprofitar-los en la nostra intervenció. La diversitat enriqueix a tots els nivells, i el fet que en una institució treballin diferents professionals, fa que es creiin nous vincles d'aprenentatge i aquest sigui ben enriquidor.
- La importància de treballar tranquil·lament a contracorrent. Sovint no tothom té clar que s'hagin de proposar millores o fer-ne nous projectes, aquest fet provoca que el psicopedagog sigui un professional que ha de nedar a contracorrent i mai des de la tranquil·litat, on s'ha de sentir còmode, ja que és la realitat que amb més freqüència ens anem trobant. He de dir que personalment així ha sigut. En el meu període de pràctiques he tingut moments de tranquil·litat, però també moments de disbauxa on he hagut d'anar intentant convèncer del fet que impliquen les millores a les bones praxis, per no mencionar la necessitat de treballar paral·lelament el grau de motivació i la cohesió de grup.
 
En aquesta fase d'avaluació m'he proposat valorar la meva acció racional, reconsiderant la meva tasca i intentat avaluar els objectius i els límits que m'he anat trobant. Per aconseguir reconèixer si el procés seguit te la qualitat esperada, he pensat que una bona forma d'avaluar la meva actuació seria la d'anar buscant la coherència en les diferents fases i les dimensions que he anat treballant, d'aquesta manera pot quedar més comprensible tot el procés.

 



FASE 1: Pla de treball
DATA: del 15 al 30 de setembre
HORES: 18h
 
 
Dimensions
  Avaluació
 
Objectius:

- Definir els objectius de la intervenció i les diferents fases del Pla de treball.
Acordar continuïtat i aclarir expectatives mútues.
Definir intervenció

 Aquesta dimensió la vaig assolir amb facilitat, ja que en tot moment em vaig sentir ben guiada i assessorada pel meu tutor de practiques. Els objectius marcats van ser consensuats amb ell, després de veure quines possibles intervencions podia fer.
 
Destinataris:

tutor de pràctiques (UOC) i tutor del centre ( psicopedagog).

 Tant el tutor de la UOC, com el tutor de practiques han estat disponibles pels meus dubtes i aclariments.
 
Activitats:

Converses amb el tutor extern per contrastar la proposta inicial
Participació en la reunió per definir conjuntament els objectius generals, específics de la proposta de treball, fases, seqüènciació, temporalització.
Formulació escrita i consensuada de les fonamentacions sociològiques, epistemològiques, psicològiques i pedagògiques que vertebren les intencions, finalitats i pràctica educativa.

 Aquesta dimensió ha sigut també fàcilment assolible, ja que com he comentat abans he tingut quan ho he necessitat a tots dos tutors que m'han anat assessorant. La primera reunió per tal de fer una definició conjunta de la proposta va ser ben acceptada, fet que em va motivar molt, malgrat la feina que implicava. Fer un marc teòric tampoc va ser gaire difícil, ja que he pogut anar investigant per diferents documents i bibliografia que se m'ha proporcionat des del centre i també que jo he pogut anar recuperant d'assignatures cursades al llarg de la carrera.
 
Instruments o tècniques:

- Observacions i reunions amb el tutor.
Anàlisi documental dels diferents documents del centre: PEC, RRI, Pla d’acció Tutorial, Memòria anual, lectures complementàries
Registres narratius a partir de notes de camp.
 D'aquesta dimensió he de dir que el que més malament he portat ha sigut les notes de camp, m'ha costat molt ser fidel als registres narratius, malgrat he pogut anar apuntant una mica com anava evolucionat tota aquesta fase, he de reconèixer que no ho he dut al dia. La resta de tècniques sí que les he portat al dia d'una manera acurada.
  Indicadors d’avaluació:

- Registre de les converses amb el tutor.
Notes de l’anàlisi documental.
Elaboració del Pla de treball.
Validació del Pla de treball per part del tutor de pràctiques (UOC).

 Tots aquests ítems els he treballat a consciència i el tutor de la UOC em va validar la meva proposta, per tal de dur-la a la pràctica. Sí és cert que va deixar palès que es tractava d'una proposta interessant però a la vegada amb poc temps per dur-la a terme amb tota la seva complexitat, malgrat aquests comentaris vaig decidir dur-la a la pràctica.
 
 
 



FASE 2: Proposta de millora del Pla d’Acció Tutorial
DATA: l’1 al 10 d’octubre
HORES: 14h
 

Dimensions

Avaluació
 

Objectius:

- Fer proposta de millora del Pla d’Acció Tutorial del centre.
Caracteritzar els principals actors que intervenen i el context..
Col·laborar en la definició dels continguts, seqüenciació, activitats i metodologia de les tutories

 
Fer un document amb millores del Pla d'acció tutorial no ha sigut gens complicat, ja que des d'un principi he tingut clar com havia de ser. Detectar els actors i com dissenyar-la. He de dir que he sigut molt ajudada pel meu tutor de pràctiques el qual m'ha anat assessorant constantment.
 

Destinataris:

- Tutor del centre i Equip Educatiu.

He de reconèixer que a mesura que anava  fent reunions per tal de presentar el nou document, em vaig anar trobant amb més impediments i manca de motivació per part de l'equip. Ja que jo plantejava una nova manera de treballar i calia desaprendre, per tal de tornar a aprendre fet que implicava un esforç que no tothom estava disposat assumir.
 

Activitats:

- Consulta documental i recollida d’informació sobre el tema a desenvolupar.
- Participació a les reunions amb el meu tutor i amb l’equip educatiu.
- Redacció de les propostes de millora.

 
L'assessorament per part del meu tutor ha sigut magnífica per tal de poder redactar les propostes de millora i poder-les presentar de manera atractiva a la resta d'equip educatiu. A les reunions amb ell sempre he pogut plantejar dubtes a tots els nivells, no només respecte la meva proposta, sinó a nivell d'altres projectes els quals treballa i diferents intervencions que realitza.
 
Instruments o tècniques:
 
- Anàlisi documental.
Reunions amb els educadors

 
He tingut sempre al meu abats tota mena de documentació per tal de poder confeccionar la meva proposta. Respecte les reunions amb l'equip no sempre han sigut com jo esperava, on la implicació no sempre ha estat present, fet que desmotiva.
 

Indicadors d’avaluació:

- Nivell de col·laboració i cooperació de l’equip.
Diari de pràctiques.

 
Com he anat comentat amb anterioritat, no sempre el nivell de col·laboració de l'equip ha sigut òptim, sovint he entès que la feina del psicopedagog, malgrat hauria de ser des d'un model col·laborador, sovint és una tasca en solitari i a vegades incompresa. Ja que a vegades s'han de proposar millores o dissenyar projectes en els quals no tothom creu i acaba sent una torre de Babel on tothom diu la seva però no tothom vol ser partícip o es creu el canvi.

 



FASE 3: Assessorament i implementació
DATA: 13 d’octubre al 7 de novembre
HORES: 32h
 
Dimensions
  Avaluació
 
Objectius:

- Assessorar grupal i individualment, conjuntament amb el psicopedagog, dels nous canvis del pla d’acció tutorial.
- Atendre dubtes.
- Fer un seguiment del procés d’implementació.
- Recollir els dubtes.
- Donar solució als problemes que vagin apareixent.

 
Malgrat a les reunions conjuntes he anat percebent malestar i poc grau d'implicació, als assessoraments individualitzats m'he anat trobant més ganes de fer bé les tutories. He anat explicant els canvis i recollint els dubtes, per tal de donar resposta, conjuntament al tutor de pràctiques. Fer el seguiment no ha sigut gaire complicat, ja que jo mateixa l'he hagut de dur a la practica i he de reconèixer que malgrat és més llarg, a la llarga ens proporcionarà més avantatges.
 
Destinataris:

- Equip Educatiu.

 Mica en mica s'ha anat mostrant participatiu i més receptiu.
 
Activitats:

Reunió de coordinació amb el psicopedagog i amb els diferents membres de l’equip educatiu.
- Participació de manera regular en les diferents sessions.
- Seguiment i assessorament de l’equip.
- Recerca de nou material.

 Aquestes activitats s'han anant fent de manera periòdica i quan des de la espontaneïtat anaven sortint segons les demandes de l'equip. He de dir que no totes han sigut fructíferes, però si més no han sigut aprofitables per veure la realitat. La recerca del nou material m'ha servit per anar investigant més sobre el tema.
 
Instruments o tècniques:

- Fulls d’observació.
- Registre d’assistència, de demandes i de comentaris.
- Reunions.

 
He anat creant un petit registre on he apuntat les demandes i dubtes respecte el document que vaig crear i sobre la metodologia i periodicitat de les tutories. Al final no vaig confeccionar els fulls d'observació, ja que no em va donar temps.

Indicadors d’avaluació:

- Grau de participació i mostres d'interès per part de l’equip educatiu.
Reflexió conjunta al final de cada sessió, grau de satisfacció.
Diari de pràctiques.

 
El grau de participació ha anat en augment a mesura que s'anava treballant sobre el nou document. Amb el tutor de pràctiques hem anat fent petites reflexions al respecte i com ell ha anat veient l'evolució de tot el procés.
 





FASE 4: Avaluació
DATA: 10 al 21 de novembre  
HORES: 16h
 
Dimensions

Avaluació
 
Objectius:

- Conèixer l’opinió sobre el procés i resultats de l’experiència.
Conèixer el grau de satisfacció dels l’equip educatiu.
Conèixer el grau d’assoliment dels objectius que m’havia proposat, metodologia, periodicitat...
Participar en la discussió sobre els resultats d’aquesta avaluació i assessorar en la presa de decisions respecte a possibles accions correctives.

 
Els objectius marcats els he anat assolint paulatinament, ja que s'han anat treballant al llarg de tot el procés. Mitjançant la discussió i l'assessorament en els quals he basat la proposta. El grau de satisfacció per part de l'equip ha millorat, malgrat al principi es va agafar amb molt d'optimisme, mica ne mica va minvar, per finalment veure's com una bona eina de treball. Les accions correctives que s'han fet sobre el document s'han fet conjuntament amb l'equip i sota el vist-i-plau del tutor de pràctiques.
 
Destinataris:

- Psicopedagog i equip educatiu.

 
Tant l'equip com el tutor s'han mostrat molt interessats en el document final, per tal de poder treballar amb ell. 
 
Activitats:

- Reunió de l’equip educatiu per tal de valorar la proposta feta, fer propostes de millora i valorar la seva continuïtat.

 
La darrera reunió no va ser la més important, ja que penso que vaig aprendre més als assessoraments personalitzats. El resultat final és valorat molt positivament i es valora la seva continuïtat amb la condició que és un document viu el qual requereix de canvis constants per tal de millorar-lo entre tots.
 
Instruments o tècniques:

- Registre de dades (propostes de millora).
Reunió de l’equip educatiu.
Reunió individual amb el psicopedagog.
Elaboració de la memòria de pràctiques.

 
Faig un llistat i un registre amb totes les propostes de millora i deixo plasmat per tal de poder treballar sobre el mateix document tot l'equip. Aquest procés de pràctiques em suposa l'elaboració d'una memòria de pràctiques on quedi plasmat la meva proposta i tota l'evolució que ha patit, fins arribar a un desenllaç.
 
Indicadors d’avaluació:

- Valoració dels objectius plantejats inicialment.
- Propostes de millora.
Valoració de les pràctiques per part del tutor de la UOC
Validació i avaluació per part del tutor de pràctiques

 
La valoració que faig és molt positiva, ja que m'ha servit per entendre les funcions del psicopedagog en l'assessorament de l'educació no formal. M'ha servit per veure i entendre millor les dimensions teòriques en les quals està assentat i en els models teòrics en els quals poder treballar, mesclant i desmesclant, per tal d'obtenir bons resultats.






 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada